Nordic Walking in de Vogezen

12 t/m 18 juni 2016

Terugkijkend op een heerlijke wisselvallige week qua weer, hebben wij toch 101 kilometer gelopen!

Zondagochtend rond 9.00 uur vertrokken wij met 2 auto’s richting de Vogezen. Bij de koffiepauze in België kwamen wij elkaar toevallig tegen (we waren van verschillende adressen vertrokken), dus gelijk al gezellig! ‘s Middags werden wij hartelijke ontvangen door Harriet en Bepke van ”Entre les Sources” in Grandrupt de Bains met koffie en thee. Snel de bagage in onze ruime kamers gebracht, wandelschoenen aan en een stukje nordicwalken in de omgeving.  Het was nog lekker blubbering zo hier en daar, dus daar moesten wij de volgende dagen wel rekening mee gaan houden. Om 19.00 uur werd ons eerste 3-gangen diner voorgeschoteld. En dat was niet mis! Heerlijke soep (2 borden genomen), aardappelen, groente en Boeuf Bourgignon en als toetje een groot stuk taart. Pffffff…., we moesten maar weer eens gaan lopen. We kwamen uit bij het Monument van de Tweede Wereldoorlog en liepen via een andere weg weer terug naar het huis. Koffie en thee stond altijd klaar, maar meestal namen wij een ander drankje.

De eerste avond niet te laat gemaakt en heerlijk gaan slapen.

Maandag was er nogal wisselvallig weer voorspeld, we besloten 2 kortere wandelingen te doen.

In de ochtend naar de Maquis, een plek waar in de Tweede Wereldoorlog vele Fransen waren opgepakt, die in het verzet zaten en nu niet meer leefden. We maakten de wandeling iets langer dan was aangegeven en kwamen weer bij het huis lunchen, waar de koffie en thee al weer klaar stond.

‘s Middags een kortere wandeling naar een meer, waar wij wederom met zeer vieze schoenen vandaan kwamen. Voor het eten nog even lekker borrelen op het terras, weer zo’n heerlijk 3-gangen diner, koffie/thee en een avondwandeling.

Deze keer op een andere manier naar het Monument en ook weer anders terug. Even napraten met een drankje en ons “mandje” weer in.

Dinsdag was een zeer regenachtige dag! We besloten ‘s ochtends naar de Decathlon te gaan in Epinal en ‘s middags naar het Romeinse badhuis in Plombières les Bains. Wat een lol in die grote sportzaak!. We liepen zelfs met een sleurmandje te schoppen! En buiten maar regenen. We gingen even langs een autodealer, omdat één van de auto’s last had van een leeglopende band, maar helaas, het was tussen de middag en dan werken de Fransen niet! Op naar het Romeinse Badhuis! Ha, ha, wat een beleving! We waren al aangemeld door Harriet, je kon een badjas pakken, badslippers kon je kopen voor 2 euro en de badmuts was gelukkig niet meer nodig! Eerst onder de koude douche, brrr… en daarna door een gangenstelsel de verschillende baden en sauna’s zoeken. Heerlijke bubbelbaden, douches met harde en zachte stralen, verschillende sauna’s, echt fantastisch! Op het laatst besloten wij ook nog in een bad te gaan liggen met allerlei massagestralen, heel erg lekker! Buiten gekomen was het gelukkig droog geworden, snel naar huis om weer te genieten van het volgende diner met jawel, een avondwandeling naar het Monument!

Woensdag zag de dag er redelijk goed uit, dus wij kozen en wandeling over harde wegen en door het bos. Eerst naar de Ecolonie, waar vooral Nederlandse vrijwilligers planten en groenten verbouwen op biologische wijze. Wij kwamen precies onder koffietijd aan en mochten een kopje meedrinken. Daarna zelf je kopje afwassen (spoelen, afwassen, spoelen en laten drogen of afdrogen). Volgende week is daar een groot Festival, wat iedereen druk aan het voorbereiden was. Lastig na al die nattigheid.

Wij hebben een prachtige wandeling gemaakt naar Droiteval van rond de 20 km, maar zagen langs de wegen, dat het water erg hoog had gestaan en sommige delen waren ook overstroomd geweest. We liepen door een indrukwekkend Arboretum en we kwamen bij een Nederlandes kunstenares langs, waar wij verschillende schilderwerken en beelden mochten bewonderen in 4 kleine zalen. Bijna aan het einde van de wandeling zagen wij een museum met een terras, maar geen mens te bekennen. Het lekkere drankje moest nog even wachten tot wij thuis kwamen. Gelukkig konden wij dat ook doen in het zonnetje op terras achter het huis. Wederom een heerlijk diner en de dagelijkse avondwandeling! Dit keer zagen wij vos en prachtige rode luchten!

Donderdag is eerst de band van de auto gemaakt bij een plaatselijke “bandenboer”, die dit toch heel snel fikste en voor maar €12,- (zeer on-frans). Daarna besloten wij een kortere wandeling te doen in Lerrain over een voormalige spoorbaan. Deze wandeling voerde ons langs het oude station, waar nu mensen in woonden, en oude spoorbruggen. Helaas kwam de regen gestaag naar beneden, dus snel de regenjassen weer aan! De wandeling ging ook door het bos, waar het nogal drassig was, maar al snel werd het pad beter. We kwamen bij een overdekte picknickplaats, helaas waren ze de picknickbank vergeten, dus dan maar op houtjes zitten, die daar lagen, of staan. In het dorp aangekomen, waar de auto’s stonden, hebben wij een lekker drankje genomen op het terras in het midden van het dorp, waar alle auto’s voorbij kwamen. Thuis aangekomen heerlijk voor het huis kunnen zitten in de zon, dineren en de avondwandeling. Deze keer zagen wij een aantal reëen lopen. Alleen Els was zo enthousiast, dat ze er vandoor gingen. Helaas heeft niet iedereen ze gezien.

De laatste dag besloten wij goed af te sluiten met een lange wandeling van rond de 25 km, de Romeinse route. In de ochtend regende het zo hard, dat wij eerst naar een ander dorp gingen om daar koffie te drinken. We konden pas om 11.10 uur met deze wandeling beginnen. Het begon goed met afdalen, maar voordat wij bij het volgende dorp aankwamen, hadden wij alweer drie fikse buien op ons hoofd gehad. Eindelijk aangekomen bij het kanaal, zijn wij eerst gaan eten, gezellig met z’n allen op één bankje. Daarna prachtig gewandeld langs het kanaal met al zijn sluizen met elk een verval van 3 à 4 meter. We gingen langzaam omhoog en bij de laatste sluis zou een Italiaans restaurant zijn met heerlijke cappuccino en verrrukkelijk ijs. Daar aangekomen, zag het er nogal verlaten uit. Gelukkig was het toch open en konden wij inderdaad genieten van heerlijke cappuccino en verrukkelijk ijs! Daarna alleen nog even over de Romeinse weg lopen, naar het dorpje, waar de auto’s stonden en aan tafel schuiven. We hebben Harriet maar even gebeld, waar wij waren en dat wij nog een heel eind moesten lopen! Die Romeinse weg was erg recht en erg lang door het veld, er kwam geen einde aan! Daarna nog even naar het dorpje lopen, helaas lag dit dorp ietsje hoger, dus mochten wij nog even klimmen. Bij de auto aangekomen hadden wij ruim 30 km gelopen! Snel naar het huis gereden, waar we pas om 19.30 uur aan tafel konden schuiven. De andere gasten waren alvast begonnen. Om 21.00 uur zijn een aantal naar het sieradenwinkeltje (de enige winkel in dit dorp) gegaan van een nichtje van Harriet. Een aantal dames hebben weer mooie sieraden gekocht. En als klap op de vuurpijl, een prachtig kampvuur. Een gezellige afsluiting van een heerlijke week!

Zaterdag reden wij om 10.15 uur weer richting Nederland. We wilden persé tanken in Luxemburg bij het grootste benzinestation. En toen stonden we in de file! Er was een file op de snelweg en daardoor konden de auto’s niet van het terrein van het benzinestation af. Met een aparte maneuvre de auto’s uit de file gehaald en doorgereden naar het volgende benzinestation, waar het niet veel beter was. Je moest daar eerst je pompnummer opgeven, je betaalkaart invoeren etc. en daarna kon je pas tanken. Dat duurde ook erg lang! Snel geluncht en op weg naar Nederland. In België kregen wij nog een aantal fikse buien en we waren rond 18.00 uur allemaal thuis.

Groeten van Ada, Marieke, Joke, René, Jeanne, Peter, Edwin en Els.