Nordic Walking groepsreis, 14/9 t/m 21/9/22 naar Hongarije.

Helaas waren er op het laatste moment  3 afmeldingen, dus met 20 groepsleden op pad. Beterschap gewenst voor de thuisblijvers.

Woensdag 14/9, 4.45 uur, vertrek taxi bus 5.00 uur

Verzamelen bij Gerda en Henk Kop. Kennisgemaakt verder met Jeanne, Peter en Joan. Bij aankomst Schiphol kennisgemaakt met de andere groepsleden. Na een redelijk vlotte in check van de bagage en de Security, was er tijd voor koffie en inkopen.

In Boedapest airport  ontmoeten wij Jantje en Pieter (zij zijn met de trein  gereisd) en Annerie en Jean,  onze  gastvrouw en gids. Na 2 uur  arriveren wij, met 3 busjes, in ons hotel Peresa in Igal. De kamerindeling gaf wat verwarring, maar na wat verhuizingen was iedereen tevreden.

Onze gids , Jean geeft  om 17.00 uur een uitleg van het programma. Na het diner, in een vliegende vaart  opgediend door  Janus  (de eigenaar van het hotel), bleef het wat rumoerig op het balkon waar er geproost werd op de vakantie met whisky en likeur. Om 22.00 uur is  het rustig is het hotel.

Donderdag 15/9, onze 1e wandeling  Igal - Somogyacsa - Igal

Vol verbazing zagen wij de grote hoeveelheden eten  tijdens ons ontbijt, voornamelijk was Janus erg royaal met de eieren (3 per persoon), op allerlei manieren klaargemaakt. Vanuit het hotel starten wij onze wandeling, direct na het dorp gingen wij klimmend omhoog.  Wat een uitdaging was, omdat de grond glad  en modderig was. Al snel hadden wij de eerste valpartij, gelukkig niets bezeerd. Onderweg vertelde Jean veel over de verschillende boomsoorten en planten  die hier groeien met hun zaden en vruchten.  Zoals de Chinese lampion, fluweelbomen met hun zachte bast en de zwarte walnotenboom die nu opvallen door hun vruchten.

Op een kruispunt brak de discussie los over een 350 jaar oude boom, maar wat voor een? Na enig

overleg en onderzoek werd de boom tot een Hongaarse eik gedoopt. Midden in het bos hebben wij een koffie/thee pauze gehouden, verzorgt

door Annerie,  een prachtige plek. Ook voor de sanitaire nood  was gezorgd, n.l. een houten huisje, zonder verlichting, dus plassen met de deur open.

Opgefrist door de pauze zetten wij onze wandeling voort. Wat opviel is de rust en het feit dat wij geen andere wandelaars tegen zijn gekomen en natuurlijk de prachtige vergezichten met daarin de afwisseling van bos en weilanden met kerkjes in de verte.

Rond het middag uur kwamen wij aan bij Artventures, de thuishaven van Annerie en Jean,  en zij trakteren ons op een heerlijk lunch. Hierna gingen wij met een achttal terug met de bus naar Igal. Annerie bracht ons en zette ons af bij de supermarkt ABC.

Inmiddels  was het aan het regenen en had Elly en oplossing voor de vervanging van een regenjas, n.l.  een plastic zak die werd omgebouwd tot jas. Mooi was het niet maar wij hebben wel erg gelachen. Voor de andere deelnemers wachtte er nog een mooie route. Na het diner, werd er overeenstemming gevonden met Janus om een whisky proeverij te houden in de eetzaal,  voor de liefhebbers en nieuwsgierigen onder ons. Het was een mooie afsluiting van de dag.

Vrijdag 16/9  Somogyacsa – Bonnya – Somogyacsa.

Vannacht heeft het geregend.  Gelukkig was het droog toen wij begonnen met de wandeling. Glad en veel modder. Wandeling langs wijnbergen en door bossen, lunch was een heerlijke goulashsoep met brood, water en koffie.

Terug gebracht door Annerie met het busje en direct naar het thermen bad/zwembad gegaan. Eind van de middag kwamen er nog andere deelnemers ook heerlijk ontspannen, nadat zij na de lunch nog een zeer glibberige route hadden gemaakt en met een ritje in een leuk treintje de wandeling hadden afgesloten. Diner was lekker.

Mijn 1e whisky avond was spannend en smaakte naar meer. Deze avond werd gezellig afgesloten met een drankje of whisky.

Zaterdag 17/9  Tihany – Balatonmeer

Helaas regenachtig en 14 graden, wat wel een overgang was na de 28 graden toe wij aankwamen. Vandaag staat Tihany/Balatonmeer  op het programma. Met busjes kwamen wij aan bij de veerpont die ons over bracht naar Tihany. Op de markt was er weinig te doen, waarschijnlijk kwam dat door de slechte weersvoorspelling.  Helaas wilden de weergoden niet meewerken. Door de wind en bewolking was het koud, wel bleef het tijdens het wandelen droog. Na de koffie, die prima smaakte, namen wij het toeristentreintje naar de haven. Daar begon onze wandeling, klimmend op een smal pad kwamen wij langs de bekende grotwoningen, waar vroeger de monniken in woonden.

Het uitzicht boven ,op het meer met zeilbootjes, was fantastisch ook staat er een beroemde abdij.  De oude straatjes zijn sfeervol, maar ook vol met toeristen, winkeltjes, restaurants en terrassen. In de Pizzeria nam ik een lekkere goulash soep.  Daarna splitste de groep zich op voor de lange wandeling (via kustlijn)  en de korte route om een meertje (deels met het treintje terug) naar de veerpont.

Na de oversteek gingen wij  weer met het busje naar het hotel, waar en lekkere maaltijd op ons wachtte.  Op mijn 2e whisky avond had ik de smaak te pakken gekregen.

Zondag 18/9  zon, maar ‘s nachts heeft het geregend, dus de wandelpaden waren glad en er was veel modder. Vanmorgen tijdens het ontbijt maakten wij zelf onze lunchpakket klaar met fruit waar Annerie voor gezorgd had. Met de busjes naar Sagnar. Tijdens de rit zagen wij de bekende Marras (Hongaarse koeien) met  hun imposante hoorns. De wandeling was schitterend en iedereen was blij dat de zon scheen. Sommige waagde het om het lied van de Sound of Music te zingen, die volgens Jean hier was opgenomen. Na een flinke stijging hadden wij een fantastisch uitzicht met als toegift een schaapskudde voor ons neus.

Na de daling op het open veld liepen wij via het bos, naar onze picknick plaats. De meesten zaten in het gras voor de vijver. Peter kon daar met zijn drone mooie opnames maken.

Ik liep na de splitsing samen met 7 andere deelnemers de korte route, die slechts maar een paar km korter is. Door een hoge wand aan weerszijde liepen wij langzaam omhoog. Gelukkig was er verderop alles weer redelijk vlak. Een groot edelhert, die ik uitmaakte voor eland,  was een ware afleiding, helaas heeft niet iedereen deze gezien. Verderop kwamen wij de andere groep tegen en liepen wij gezamenlijk terug naar de busjes. Vanavond  geen whisky proeverij, maar wel een gezellig afsluiting van de dag met elkaar.

Maandag 19/9

Tijdens de busrit, kwamen de hoosbuien voorbij. Gelukkig was het droog toen wij starten, maar veel modder en het was spekglad, dus voorzichtig  en langzaam gelopen. Onderweg hadden wij een  prachtig uitzicht op het Balatonmeer en kwamen door een houten beeldentuin van beroemde Hongaarse bewoners.

Terwijl wij aan de lunch zaten kwam er weer een heftige regenbui.  Louis heeft ons busje terug gereden via de Spar en  ABC super voor een aantal inkopen voor de laatste avond in Igal.  Na het opfrissen werden wij allemaal opgehaald om bij Annerie en Jean . Zij verraste ons met een heerlijke Hongaarse maaltijd gestoofd op haardvuur en huiswijn. Na de maaltijd gingen de voetjes bij iedereen  van de vloer.  De lokale wiskundeleraar speelde de hele avond stoïcijns gezellige muziek op zijn keyboard en zong er ook nog bij. Het was leuke muziek om op de te dansen en de sfeer zat er goed in.  Aan het einde van de avond werden wij weer met de busjes naar het hotel gebracht.

Dinsdag 20/9, zonnig, 14 graden, koude wind

Vroeg ontbijten, zodat wij rustig onze spullen bijeen konden brengen voor het vertrek naar Boedapest. Tijdens het ontbijt hebben wij Jill gefeliciteerd met haar verjaardag en uiteraard hebben wij voor haar gezongen.

Janus verraste ons met het feit dat de afrekeningen in euro’s gedaan moesten worden. Dit gaf voor ons wel wat verwarring, want daar was niets over bekend , maar het is iedereen nog wel gelukt om te kunnen afrekenen.

Aankomst Boedapest, Hotel Benczur verliep vlot, om 13.00 uur verzamelen voor de rondleiding met Agnes, onze  gids die goed Nederlands sprak.  Als eerste gingen wij met de oudste metro van Boedapest naar het hart van Pest. De binnenstad  heeft prachtige oude gebouwen in allerlei  bouwstijlen.

Wij  werden getrakteerd door Jill en Elly (die de volgende dag jarig was) op taart en koffie bij Gerbeaud, een beroemde gelegenheid waar Keizerin Sissi al  taart kwam eten. De gids bracht ons op bijzondere plaatsen, die minder bekend zijn bij de toeristen, zoals het Vrijheidsplein. Een bekende gedenkplaats aan de Donau is het schoenen monument.

Onze gids vertelde over de geschiedenis van Hongarije. Het was een interessante wandeling. De meeste gingen na afloop terug naar het hotel om zich weer voor te bereiden op de laatste avond in Boedapest.

In restaurant Strudel House hebben heerlijk gegeten.

Woensdag 21/9 zonnig, 15 graden, geen wind

Tijdens het uitgebreide ontbijt hebben wij ook voor Elly gezongen en haar gefeliciteerd. Na het ontbijt ging iedereen zijn eigen weg.  Sommige gingen naar Boeda, aan de overkant van de Donau, andere gingen winkelen of andere dingen bekijken. Om 13.45 uur werden wij naar het vliegveld gebracht door de taxibus. Na wat wachten met koffie, om in te kunnen checken kwam ik er achter dat mijn mobiel weg was. Even paniek, maar gelukkig was deze gevonden door een medewerkster van het restaurant.  Verder verliep de terugreis rustig met weinig oponthoud. Ik kan terug kijken op een gezellige, sportieve week. Iedereen bedankt voor het warme ontvangst.