Verslag Schotland 2013

Woensdag 11 september om 17.30 uur voeren wij dan eindelijk met de veerboot naar Newcastle. Vlak voordat wij de boot opgingen had de auto van Edwin wat problemen, dus we besloten met de auto van Louise (gelukkig ook een grote auto) naar Schotland te gaan. Op de boot hebben wij genoten van prachtige uitzichten, heerlijke maaltijden en muziek in de bar. Helaas lagen wij wat dichtbij de motor, dus de nacht was wat rumoerig. In Engeland reden wij via Edinburgh, waar wij lunchten, naar Stirling (supermarkt Tesco), waar wij inkopen hebben gedaan voor drie dagen. Ha, ha, je had die uitpuilende karren moeten zien!

Alles in de auto’s erbij gepropt en op naar ons huisje

“The Old Schoolhouse”. Onderdehand was het toch gaan regenen, maar dat mocht de pret niet deren. Het huisje was onderverdeeld in twee identieke appartementen. Na de indeling van de slaapkamers en het opruimen van de boodschappen, was het de beurt aan de inrichting van de keuken voor 11 personen (waar normaal hoogstens 8 personen in konden vertoeven. Nadat we de tuintafel binnen hadden gezet en een aantal stoelen uit het andere appartement hadden gehaald, pasten wij zuigend in deze keuken (veel gezelliger zo met z’n allen). We werden alleen gelijk uit de keuken verbannen, want er moest alweer eten gemaakt worden door Peter en Jeanne. Wij werden getrakteerd op een heerlijke Soto Ajam met als toetje spekkoek. ‘s Avonds nog een kleine wandeling in de buurt en toen onze eerste nacht in.

De volgende ochtend bemerkten wij dat een aantal bedden en douches niet helemaal aan onze voorwaarden voldeden. Dat was wel jammer. Vrijdagochtend gingen wij om 9.30 uur op stap naar de Conic Hill, een kleine berg van 350 meter, die wij vanaf het huisje konden beklimmen in een leuke rondwandeling. Onderweg kwamen wij een aantal Schotse Hooglanders met kleintjes tegen en vele schapen.

Om 13.30 uur waren wij alweer terug om ons op te frissen voor het bezoek aan de Whisky Distilleerderij Glengoyne om 16.00 uur. Els wilde graag in de Hot tub, maar nadat wij deze hadden laten borrelen, werden wij bijna bedwelmd door de chloorluchten, dus helaas geen Hot tub, maar een douche, die zo nu en dan stopte met water geven of koud werd. De distilleerderij was niet ver weg en het begon zachtjes te regenen. De rondleiding was erg leuk en leerzaam en de “whisky and chocolate matching” was heerlijk! Uiteindelijk hadden wij drie verschillende whisky’s geproefd en hadden alle mannen zich een fles whisky cadeau gedaan. Op naar de oudste pub van Schotland in het dorp Drymen. Heerlijk Haggis, lamsbouten etc. gegeten. Prachtige entourage in deze pub, vooral de schotse ruit als vloerbedekking in de pub, maar ook op het toilet! Het huisje was gelukkig dichtbij, dus op naar “The Old Schoolhouse”, waar een aantal van de groep nogmaals whisky gingen proeven, maar nu wat proefpakketjes, die Louis had meegenomen. Ook erg lekker!

Zaterdagochtend werd een heerlijk Engels ontbijt verzorgd door Yvonne, yam, yam. En daarna stond de beklimming van de Ben Lomond gepland een berg van 974 meter hoog. We reden met de auto’s over een prachtige weg langs het meer naar het startpunt. We hebben allemaal de top gehaald, de één wat makkelijker dan de ander. Maar wat een view daarboven! We werden zelfs getrakteerd op een prachtige regenboog. De afdaling was soms erg steil en rotsig, maar ook deze hebben wij met z’n allen goed afgelegd! De beklimming en afdaling hebben wij in zeven en een half uur gedaan en de lengte was 12,5 kilometer. We waren echt moe van deze beklimming! Bij het huisje aangekomen, ging al snel de BBQ aan en lagen er binnen de kortste keren heerlijk gemarineerde stukken vlees en vis op de BBQ. Paulien had dit keer de regie in de keuken en het was voortreffelijk! De salades en andere lekkernijen gingen erin als “koek”. ’s Avonds nog lekker gekletst en toen weer in de “mandjes”.

Zondagochtend maakten wij bij het ontbijt de meeste restjes op, dus dat was weer een Engels ontbijt met pancakes, muffins en worstjes (waarvan het grootste gedeelte meeging met Louis naar Nederland). We hadden dus nog veel over en dat werd verdelen. De keuken hebben we aardig netjes achtergelaten en na een laatste “bakkie” gingen wij op weg naar de boot in Newcastle. Eerst moesten wij nog even een benzinestation vinden en dat viel niet mee, want we stuitten op een blokkade in de weg en moesten van de Schotse politieagent omkeren en een andere weg nemen. Gelukkig kwamen we toen onderweg naar Glasgow nog een tankstation tegen en was dat ook weer opgelost. In de stromende regen reden wij om Glasgow heen. Onderweg dronken we nog ergens koffie en daarna naar Newcastle, waar wij tot 16.15 uur konden inchecken. We misten nog één auto (van de drie) om 16.05 uur, maar die kwam gelukkig ook snel aangereden. Er was een wegomlegging in Newcastle.

Op de veerboot keken wij gelijk of we een goede hut hadden, eentje met weinig geluid. En dat was voor de meesten ook zo. Helaas hadden Louis en Paulien een hut met toch iets wat erg veel herrie maakte en daarom kregen ze gelukkig een prachtige andere hut. Het eten, de muziek in de bar en het ontbijt waren weer prima op de boot. Dus nog even aanmeren in IJmuiden en we konden weer huiswaarts. De boot ging de haven in, maakte een halve draai en zou achteruit aanmeren, wij mochten al naar het cardeck en we zouden binnenkort weer op Hollandse bodem staan. Enfin een half uur later, hoorden wij dat we beter koffie konden gaan drinken boven. Hoezo? Komen we boven, zien we dat we weer op zee zitten! De veerboot had een loods en duwboten nodig om goed aan te meren, dus duurde het wat langer. Nou ja, dan maar weer koffie drinken. Het aanmeren ging gelukkig de tweede keer, met veel spektakel, wel goed. Eindelijk weer op Hollandse bodem en huiswaarts! We kijken wederom terug op een heerlijke reis met prachtig weer en mooie tochten!

Klik hier voor de link naar de video van deze reis.

Groeten van de Schotlandgangers:

Jeanne en Peter, Edmond en Yvonne, Paulien en Louis, Ada, René, Louise, Edwin en Els.