Sāo Miguel – Azoren – 17 tot en met 24 augustus 2019

Aan mij als nieuweling bij de buitenlandse reis van de groep Nordic Walking  Achter De Duinen naar de Azoren het verzoek een verslag te maken van deze reis. Daar wil ik graag gehoor aan geven.

We vertrokken naar Sao Miguel, het grootste eiland van de Azoren, ook wel genoemd “Ilha Verde” oftewel het Groene Eiland. Dat hebben we geweten!

Dag 1 - zaterdag

Op zaterdag 17 augustus worden wij (bijna) allemaal heel luxe thuis opgehaald met taxi’s die ons naar Schiphol brachten. Dat verliep heel voorspoedig en ruim op tijd voor het vertrek van 13.00 uur was iedereen aanwezig. Tijd om kennis te maken en koffie te drinken.

Iets later dan gepland zaten wij om 13.15 uur in het vliegtuig, klaar voor vertrek. Helaas moesten wij kort na vertrek terug naar de gate vanwege een technische inspectie. Veiligheid voor alles.

Na verloop van een paar uur werd duidelijk dat er reparatie nodig was aan een van de motoren en de onderdelen moesten worden aangeleverd.

Er zat niets anders op om passagiers en bagage uit het vliegtuig te halen en aan TUI de taak zo spoedig mogelijk een ander vliegtuig in te zetten. Dikke pech voor allen. Met een vertraging van vijf uur zijn wij uiteindelijk vertrokken naar onze eindbestemming Ponta Delgada.

Ondertussen was Els druk in de weer om alle geplande afspraken met de accommodatie – busjes – restaurant proberen aan te passen aan de nieuwe situatie. Een eerste etentje ’s avonds zat er helaas niet meer in ……..

Bij aankomst op de luchthaven moesten eerst de gereserveerde busjes worden aangemeld en gehaald en volgepakt en konden wij op weg naar onze bestemming : Nossa Senhora da Estrella in Lagoa.

In het pikkedonker werd Els ter plaatse telefonisch geïnformeerd over huisjes en sleutels, niet echt gastvrij vonden wij.

Huisjes geopend, koffers en bewoners naar binnen. Niets meer te eten, dus gauw gaan slapen!

Dag 2 - zondag

Om half 9 vertrek met één busje naar de supermarkt om de gewenste boodschappen in te slaan. Snel terug om heerlijk op het terrasje voor de huisjes te kunnen ontbijten. De TUI gastvrouw kwam ons vervolgens informeren over de mooie plekjes het eiland.

Het was intussen zwaar bewolkt geworden maar geen reden om de eerste geplande wandeling van die middag te annuleren.

We vertrokken voor een wandeling rondom het kratermeer Lagoa das Furnas, waar we tevens de locatie konden bekijken waar grote stoofpotten (Cozido das Furnas) met vlees en groenten in de hete modderpoelen van circa 90 grd. worden geplaatst om deze vervolgens 7 uur later weer uit te halen. Smullen voor hele families.

We startten de wandeling met regen en deze bui duurde 3 uur, ofwel de hele wandeling, Dat was jammer en niet zo’n leuke start.

Het leed was weer snel geleden na een lekkere douche en een heerlijk diner in restaurant Alambique waar Els had gereserveerd.

Dag 3 - maandag

Helaas ook nu weer regen, wat de hele ochtend duurde.

’s Middags vertrokken we naar de theefabriek Chá Gorreana voor een rondleiding. Omdat het daar droog was geworden, hebben we gekozen eerst een mooie wandeling door de theeplantages te maken (de enige van Europa). Behoorlijke hoogteverschillen met prachtige vergezichten.

Aansluitend kregen we een rondleiding door de theefabriek waar de tijd leek te hebben stilgestaan, een soort van museum. Maar tussen alle bezoekers door werden de theeblaadjes gesorteerd, gedroogd  en andere processen om uiteindelijk op de verpakkingstafel te eindigen. Wij hebben verschillende soorten thee mogen proeven.

De middag was nog niet voorbij en gekozen werd een bezoek te brengen aan het stadje Ribeira Grande, mooi gelegen direct aan de Atlantische Oceaan. Wij werden even “vrijgelaten” voor een paar uurtjes.

’s Avonds alsnog naar het restaurant Borda d’Agua waar wij oorspronkelijk zaterdagavond zouden eten. Heerlijk verschillende verse vis gegeten.

Na het eten nog een ommetje langs zee en kwamen we langs het restaurant Capitao, dat er gezellig uit zag. Els en nog een paar even naar binnen om eventueel te reserveren voor de volgende avond. Dat werd heel enthousiast ontvangen en de hele groep kreeg een likeurtje aangeboden.

Thuisgekomen zijn Els, Edwin en Susan uit hun slaap gehouden door een luidruchtige huisgenoot. Het bleek een krekel die na lang zoeken binnen werd gevonden onder een sprei. Deze heeft het eind van onze vakantie niet meer meegemaakt….

Dag 4 – dinsdag

Na al die regen was er in huisje 10 wel een en ander aan de hand. De lekkage die uit het plafond op de magnetron en vloer waterplasjes veroorzaakte hadden we al gemeld bij de receptie. Ook de inductie kookplaat moest gereset worden. De collega van de technische dienst kwam poolshoogte nemen. Hij constateerde dat het door de regen kwam en het te nat was het dak op te gaan. Heel laconiek haalde hij zijn schouders op en zei vervolgens : It happens!  Wij konden er wel om lachen.

10.30 uur vertrek voor een wandeling naar Lagoa do Fogo. Een mooie route van circa 4 uur door een afwisselend landschap, door mistige bospaden, open weides met prachtige hortensia’s aan de randen, smalle paden langs waterleidingen.

We daalden af naar het meer waar we geluncht hebben.

’s Avonds gingen we zoals afgesproken eten bij Capitao, helaas zonder Louise en Joke die zich niet lekker voelden. Het werd een hele zit omdat we heel lang op ons eten moesten wachten. Over de kwaliteit waren de meningen verdeeld, mogelijk was de tonijn zo erg gezouten om te verhullen dat deze zeker niet die ochtend gevangen was.

Enkele magen moesten daarvan herstellen.

Dag 5 - woensdag

Eerst naar de supermarkt omdat we die avond bij de huisjes wilden eten. Ieder huisje maakte een lekkere salade en gegrilde kippetjes zouden worden opgehaald.

Het plan was om ’s morgens te gaan zwemmen – voor wie zin had – in het zoet /zoute water complex aan zee.  Voor de middag was de boottocht gereserveerd die vertrok vanuit de haven van Ponta Delgada om dolfijnen en walvissen te spotten.

We verheugden ons op de boottocht. Boterhammen gesmeerd en pilletjes tegen de zeeziekte klaar gelegd. O jee, Anita had deze al ingenomen, toen bleek dat de boottocht op het laatste moment was afgeblazen vanwege wind en stroming.

Els moest snel schakelen om met een andere invulling te komen en wij moesten allemaal even resetten. Plan B werd een prachtige wandeling van ruim 2 uur naar de watervallen van de Caldeira Velha.

Gebouw uit 1810 en als extraatje een kleine wandeling naar de dam.

Woensdagavond heel gezellig met elkaar gegeten in het huisje van Els en Edwin en Susan. Opdracht dat ieder huisje een salade zou maken en Els en Edwin trakteerden op gegrilde halve kippen. Iedereen had zijn best gedaan ! Tafels, stoelen, bestek en borden werden verzameld. Eigen drank meegenomen. Het was zeer geslaagd. Huisje 11 zorgde voor de verrassing door behalve verschillende brood en kaasjes, ook voor lekkere ijsjes te zorgen.

Ook de door huisje 15 geadopteerde poes Schurftie had een geweldige avond!

Niet te laat naar huis omdat donderdag een pittige lange wandeling op het programma stond.

Dag 6 – donderdag

Om 10 uur vertrokken met regen voor een tocht op de kraterwand bij de Lagoa das Sete Cidades, het Lagoa Verde en Lagoa Azul.

Vooraf afgesproken dat de groep zich kon splitsen in een langere of kortere route. De regenkleding ging snel uit. Voorafgaand aan de wandeling bezochten we het spookhotel waar we alleen de buitenkant konden bekijken. Edwin en Martin lieten zich niet kennen en gingen binnen een kijkje nemen.

De helft van de groep vervolgde hun weg boven op de wand en hebben veel mist gezien onderweg. Zij liepen totaal 22 km. De andere groep daalde steil af naar het meer en hebben daar geluncht en koffie gedronken en moesten weer steil naar boven om in de buurt van de parkeerplaats te eindigen. Zij liepen totaal 15 km afwisselend langs wegen en door bossen. Gelukkig kwam af en toe de zon tevoorschijn, zodat er toch mooie foto’s konden worden gemaakt.

‘s Avonds weer op avontuur in het recent ontdekt restaurant Carlos waar we lekker en zeer betaalbaar hebben gegeten.

Dag 7 - vrijdag

De zon scheen! Het zou de mooiste dag van de week worden. Daarmee was de kans groot dat de boottocht om walvissen te spotten door zou gaan die middag

‘s Morgens maakten we een mooie afdaling bij Rocha da Relva naar zee langs een steil pad met kleine authentieke huisjes. Geen auto’s voor het vervoer van spullen en mensen maar ezels.

Diezelfde weg met prachtige vergezichten moesten we ook weer terug beklimmen. Maar inmiddels was iedereen gepokt en gemazeld , dus redelijk moeiteloos!

Geen afmelding dit keer voor de boottocht gelukkig!

Ja, Mobi Dick, de maatschappij waar wij gereserveerd hebben, vertrok om 14.00 uur uit de haven. Op de boot circa 50 -60 personen. De eerste 2 uur waren slaapverwekkend : geen teken van leven op het water op enkele vliegende vissen na, en het monotone geluid van de dieselmotor.

We hadden de moed al bijna opgegeven toen de bemanning dolfijnen hadden gespot. Iedereen ging enthousiast aan één kant van de boot staan om de eerste dolfijnen te spotten en foto’s te maken. Uiteindelijk hebben we veel dolfijnen gezien en zelfs een walvis. Prachtig!! De kapitein en zijn bemanning waren zo blij voor ons dat er nog geen aanstalten werd gemaakt om terug te varen ..... Maar dan toch eindelijk waren we om half 8 weer aan de wal i.p.v. 6 uur!  Dankzij de pilletjes van Anita is slechts één van ons zeeziek geworden (arme Gerard!).

Op de wal aangekomen liepen we door naar het restaurant Momentos, waar Els had gereserveerd voor de laatste avond. Het was heerlijk en gezellig.  Om 23 uur retour naar onze huisjes in Lagoa. We verzamelden in het huisje van Els en Edwin voor een laatste drankje. Als verrassing en dank je wel aan Els en Edwin voor een fantastische week, hadden Gerard, Anita, Jos, Marion en Anita F. een origineel lied ingestudeerd op de wijs van “busje komt zo “. Heel geslaagd!  Daarbij een leuke bedankkaart met persoonlijke tekstjes en een “centje voor een presentje “

Wat later dan gebruikelijk maar met een goed gevoel over de dag en de week gingen we inpakken en slapen .

Dag 8 – zaterdag

Om 10 uur moesten we klaar staan. Laatste spullen werden ingepakt en de afwas gedaan. Na wat commotie over aan- en afwezige sleutels konden we dan eindelijk vertrekken. En ja hoor, het regende weer!

We vertrokken naar Ponta Delgada, om nog een paar uur rond te kijken bij de markt of de botanische tuin of om te shoppen.

Om half 2 vertrek naar de luchthaven, de busjes gecontroleerd en ingeleverd. Onze groep mocht aansluiten in een lange rij voor de juiste gate. Omdat deze dag gevierd werd dat de luchthaven 50 jaar bestond, werden de passagiers getrakteerd op taart. Een leuk gebaar!

In tegenstelling tot de heenreis waren er op de terugweg weinig belemmeringen. We kwamen redelijk op tijd op Schiphol aan waar ook hier weer de taxi’s op ons stonden te wachten. Op naar huis……

Het was een prachtige week op een paradijselijk eiland. Een leuke en gezellige groep mensen en weer uitstekend georganiseerd door Els en Edwin.

Met dank aan Anita voor de prachtige foto’s!

Ik kijk er met heel veel plezier op terug.